17. 2. 2016

I kráva má svá práva

Nedávno jsem narazila na jedno takové to typické "veganské" video o velkochovech, toto se konkrétně věnovalo velkochovům krav pro mléko. Bylo to asi pětiminutové video, kde mladá anglicky mluvící slečna (zřejmě veganka) velmi sarkasticky vyprávěla o tom, jak to v takových velkochovech funguje a její komentář byl doprovázen velmi nepěknými ukázkami z různých, zřejmě hlavně amerických farem.

Musím se přiznat, i mi jako "masožravci a mlékomilovi", se udělalo z takového videa špatně. A donutilo mě to se zamyslet. Nechci teď psát jako nějaký vegetarián nebo snad vegan, o tom jak je špatné jíst maso a jak je špatné jíst či pít vše od zvířat a že i zvířata jsou živé bytosti, které mají právo na život... O to mi teď nejde, jelikož tento názor ani tak docela nesdílím. Jak už jsem napsala dříve, já maso jím a mléčné výrobky či vejce taky, dokonce to vše mám docela ráda. Ano je pravdou, že v dnešní době možná jíme více masa, než doopravdy potřebujeme, nebo než je vůbec zdrávo, ale dle mého názoru není důvod, abychom jej přestali jíst úplně.

Jde mi o to, abychom se každý zkusili zamyslet nad tím, jestli by to nemohlo jít i jinak. Jestli bychom si nemohli sehnat maso či mléko atd. někde jinde, než jen v supermarketu nacpané kdo ví čím a kdo ví odkud. Já sama mám zkušenost s mlékem i masem z malého statku v malé vesnici. Bydlím na vesnici, i když máme město hned vedle. Když jsem byla menší, každý den jsem kolem toho statku chodila do školy. Dvakrát týdně jsem tam s rodiči chodila pro mléko a pro vejce, mohla jsem se podívat, jak si tam žijí ty dojné krávy a jak slepice ťapkají ve svém výběhu. Mohla jsem si jít pohladit koně a pozorovat jak tam vedle sebe s klidem leží kočka a psem. Taková idylka. Někdy se stalo, že jsem přišli moc brzy a museli jsme počkat, až sedlák dodojí krávu, (nedojil ručně, ale takovým tím dojícím zařízením, i když nám jednou ukazoval jak se dojí ručně). Mléko nám naléval ještě čerstvé a teplé do lahví, které jsme si přinesli. A když jsme to doma nechali nějakou dobu stát, mléko se usadilo a nahoře se objevila silná vrstva smetany.

Ano, takové čerstvé mléko chutná opravdu jinak, než "čerstvé" mléko ze supermarketu. Taky se na rozdíl od toho mléka z obchodu rychleji kazí. Nepřipadá vám trochu zvláštní, že třeba takové krabicové mléko vydrží klidně i dva týdny otevřené a pořád chutná stejně? Jasně, je to nacpané spoustou věcí, aby to záměrně vydrželo tak dlouho, ale pít 2 týdny staré mléko, které chutná jako první den po otevření, hm ne díky. Za to mléko přímo od krávy zkysne za několik málo dní, ale může se pak dále zpracovat. Dá se z něj udělat domácí tvaroh, sýr nebo třeba jogurt. A věřte mi, že to fakt stojí za ochutnání.

Krávy které sedlák chová na tom statku se oplodňují uměle (tak jako ve velkochovech), je to mnohem jednodušší, než tam dovážet býka (pokud sedlák býka nemá). Ale na tom mi nepřipadá nic tak špatného, copak i my lidé nechodíme na umělá oplodnění? A však poté co se narodí tele, tak se ve velkochovech (neříkám že ve všech, těžko můžu mluvit, když jsem osobně v žádném velkochovu nebyla, ale podle videí na internetu určitě takové velkochovy exiatují) tele okamžité odebere od matky, zavře se do speciálního boxu určenému pro chov telat a nikdy se nenapije mléka z vemene své rodičky. Je mu podáváno mlezivo zředěné s vodou a pak zředěné mléko, hlavně aby dojná kráva nadojila co nejvíce mléka pro nás, lidi. Aby kráva mohla dávat stále tolik mléka, musí být stále dokola oplodňována a  probíhá pořád dokola ten stejný proces, při čemž je taková kráva z velkochovu většinou zavřená v ne zrovna dobrých podmínkách. Pro krávu je to velmi vyčerpávající a naprosto nepřirozené. Na rozdíl od krávy ze statku, kde je tele necháno u matky, mlezivo a poté i mléko je hlavně pro tele samotné a sedlák dojí pouze to, co už tele nepotřebuje, to co krávě zůstane navíc. A krávy pro maso? Ty se v klidu pasou na poli. Žádný stres pro zvířata, vše probíhá přirozeně, humánně, zvířata netrpí. A tak i produkty jako mléko, maso či vejce chutnají ve srovnání s produkty z velkochovů jinak, lépe a určitě mají i více živin.

Nejde mi tady tedy o nějaké vegetariánství či veganství, nebo cokoli takového. Ani takové lidi neodsuzuji, pokud by se to tak někomu mohlo zdát. Mám i několik přátel, kteří jsou vegetariáni, nebo už i míří k veganství a pokud jim to vyhovuje a jsou s tím spokojení, tak to je jen dobře. Rozumím tomu, když někdo nechce jíst maso, protože mu to nedělá dobře, třeba je po tom někomu těžko, nebo se mu prostě zvedá žaludek. A proto se stane vegetariánem, to je všechno v pořádku a je to přirozené. Tak jako někomu nechutnají třeba rajčata, jinému nemusí chutnat maso. Ale myslím, že se všichni můžeme shodnout, ať už jsme "masožravci, vegetariáni nebo vegani", na tom, že velkochovy a to jak se tam chovají ke zvířatům, není vůbec v pořádku.

Kdybych si vychovala vlastní krávu či slepici, starala se o ni každý den, dojila ji, nebo bych sbírala vejce a pak bych ji sama, humánně zabila pro maso, neměla bych s tím nejmenší problém. Teď se mnou určitě vegetariáni ani vegani nebudou souhlasit, ale jde mi o to, že by ta zvířata nežila ve stresu, měla by snad krásný a spokojený život. A o to mi jde.

A tak vás chci inspirovat k tomu, abyste zkusili hledat jiné alternativy. Pokud žijete někde na vesnici, nebo alespoň poblíž vesnice, někde kde je statek či farma, zkuste tam zajít, zkuste se podívat jak to tam funguje a zkuste získávat všechny ty produkty od tam a ne ze supermarketu. Podpoříte tak nejen sedláky a farmáře a lepší život zvířat, ale i své vlastní zdraví. A zkusme se zamyslet nad tím, zda potřebujeme tolik masa, mléka... nebo je to jen zkaženost konzumního světa.

Pokusme se udělat svět trochu lepším místem.

Žádné komentáře:

Okomentovat